מהם גלגלי השיניים ומניין חשיבותם הגדולה?

עולם התעשייה מתקדם ללא הרף ואנו עדים לשינויים רבים והתפתחויות כל הזמן. כמעט ואין תחום תעשייתי שלא משתלבים בו אלמנטים של חדשנות ואפילו של עקרונות דיגיטליים, הרבה מאד תהליכים הופכים ליותר ויותר ממוחשבים ויד אדם פחות ופחות מעורבת בשלל תהליכים שכולנו מכירים.

יחד עם זאת – בעולם היצרני, שעדיין נוכח וקיים ואי אפשר יהיה לוותר עליו לגמרי – יש חלקים שמהווים את הלב הפועל של התעשייה ועולם הייצור בכל תחום או נושא ואלה הם גלגלי שיניים.

מכונות, מתקנים גדולים כקטנים ושלל תהליכי עבודה מבוססים על גלגלי השיניים והסוגים הרבים שלהם מסייעים להגדלת המגוון של אפשרויות תעשייה וייצור כפי שמוכרים יותר או פחות כיום.

גלגל שיניים – כשמו כן הוא, זהו רכיב שעשוי ממתכת או מחומרים שונים כגון פלדה, פלב"ם ופלסטיק. בהיקף שלו יש שיניים מחוסמות ברוחבים שונים וברווחים שונים זו מזו. כאשר גלגלים באים במגע זה עם זה יש להם אפשרות להעברת מומנט (גם כוח וגם תנועה) ומכאן שיש באפשרותם גם להניע חלקים אחרים ובקנה מידה גדול יותר להניע תהליכים שלמים. תכונה חשובה מאד של גלגלי שיניים היא שכאשר גלגל מסוים מסתובב לכיוון אחר, הרי שגלגל שצמוד לו לעולם יסתובב לכיוון השני. על תכונה זו מבוססים כל המתקנים והמערכות שבנויים עם ועל גלגלי שיניים ותכונות המערכת כולה ייקבעו בעזרת מספר גלגלי השיניים והגדלים שלהם. שרשראות ההנעה המבוססות על גלגלי שיניים יכולות להיות עשויות מפלדה, פלב"ם או פלסטיק. גלגלי שיניים בקטרים שונים יאפשרו תכונות אחרות למערכת ומהירות שונה של הנעת תהליכים.גלגלי שיניים

סוגים שונים של גלגלי שיניים

לא רק גודל וקוטר הם תכונות שמבדילות בין גלגלי השיניים השונים המוכרים ונמצאים בשימוש כיום. גלגל שיניים מתאם, למשל, ניתן להשיג בקטרים שונים ובמספר שונה של שיניים וכשמו כן הוא – מתאם בין תהליכים שונים או בין גלגלי שיניים מסוגים שונים. הרווחים הרחבים, יחסית, שבין השיניים שבהיקף שלו מאפשרים שימוש עם מגוון רחב של גלגלי שיניים אחרים וכך נוח מאד לשלב את הסוג הזה במגוון רחב של מקומות. גלגל שיניים עם נבה הוא סוג מיוחד של גלגל שיניים שמורכב משני גלגלים שכבר מחוברים ביניהם ומאפשרים, בעצם, השפעה כפולה בתהליך שבו הגלגל מותקן. גם כאן המגוון רחב מאד וכולל מספר שונה של שיניים, רוחב שונה של כל אחד מהגלגלים, קטרים שונים ותכונות נוספים שישפיעו על המקום שבו הגלגל ישולב. גלגל שיניים פלטה הוא גלגל נפוץ במיוחד ומדובר בגלגל בעל היקף מתכתי בלבד, כלומר חור חלול במרכזו. הוא מוכר מאד בעולם התעשייה, כמו גם בשימוש נרחב בעולם הרכיבה על אופניים.

בחירה נכונה של גלגלי שיניים

בחירה של גלגלי שיניים ושילוב מיטבי שלהם בתהליך היא אתגר לא פשוט. למרות גודלם הזעיר של חלק מגלגלי השיניים – גודל זה עומד ביחס הפוך לגמרי לחשיבות הגבוהה שיש לבחירה נכונה והתקנה מושכלת של הגלגלים בתוך המערכת. נגב מייצרת מגוון גלגלי שיניים לשרשראות הנעה והובלה על פי דרישת הלקוח, כגון – גלגלי שיניים עם מתאם TL, גלגלי שיניים עם נבה, גלגלי פלטה וגלגלי שיניים ממוסבים (איידלר). כמו כן, ניתן לעצב ולייצר גלגלי שיניים על פי דרישות מדויקות של הלקוח. אנשי מקצוע מעולם התעשייה הם אלה שבדרך כלל ייתנו את חוות הדעת המקצועית שלהם אודות סוג גלגל השיניים שמתאים בכל תהליך, מתקן או מערכת ויעקבו אחר הביצועים על מנת לוודא התאמה מושלמת.גלגלי שיניים

נגב טכנולוגיות מייצרת מגוון גלגלי שיניים לשרשראות הנעה והובלה על פי דרישה. למידע נוסף והזמנה – הקליקו כאן